Hírlevél – 2020/január

Tisztelt Márkakereskedő Kolléga!

 

 

Én nem tudom, hogy csak nekem tűnt-e úgy, de a 2019, mint egy pillanat úgy szállt el. Az egész év bővelkedett számunkra fontos eseményekben. Már februárban megtudtuk, komoly lehetőség adódik a márkakereskedések számára azzal, hogy a hét személyes családi autó támogatás a Családbarát Program részeként elindul, lehetőséget adva a nagycsaládosoknak az újautó vásárlásra. A szokásos pavlovi reflexek is beindultak, hiszen sokak szerint ezt a kategóriát nálunk nem keresik, ezért felesleges erre sok energiát fordítani. Mások szerint, ha lesz is rá kereslet, és a kifizetések az elektromos autó támogatási rendszer mintájára történnek, akkor csak a gondjaink fognak szaporodni. Kérdés volt az is hogyan tudnánk és kivel megosztani a tapasztalatunkat? Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára, szükségét érezte egy szakmai konzultációnak, ahol a Lízingszövetséget képviselő Tóth Zoltán és jómagam egyeztettünk. Nagyon hamar kiderült, hogy számtalan buktató akadályozhatja a vásárlók, az állam és persze a márkakereskedések oldaláról is a sikert. Komoly szakmai munka és lobbizás eredménye, hogy végül, ha nem is a júliusi indulásra, de őszre kialakult a mai rendszer, ahol már mindenkinek megvan a saját felelőssége és nem a Márkakereskedés a bűnbak, ha gépkocsi nem kerül átadásra.

Ma már nyugodtan kijelenthetjük, hogy a program minden várakozáson felüli sikert hozott, az előzetes kormányzati és márkakereskedői becsléseket messze meghaladják a tények. 2019 végéig 20 000 igénylő 23 000 kérelmet nyújtott be, több, mint 15 000 elfogadó határozat született, 3300 szerződésre 8 milliárd Ft került kifizetésre. Január elején elindul további 2500 szerződés támogatási összegének a kifizetése. A hosszú szállítási határidők miatt, idén több, mint tízezer szerződés beérkezését várja a kincstár.

Tekintettel arra, hogy a leszerződött autók döntő részének átadása a 2020-as évre várható, az átmeneti likviditási nehézségek kezelésére, faktor cégekkel egyeztetünk. Kérdés, hogy az EMMI által javasolt módosításokat hajlandóak lesznek-e átvezetni a szerződéseiken, amivel, késedelmes kifizetés esetén, nem kerül aránytalan teher a velük együttműködő márkakereskedésekre. A GÉMOSZ csak ebben az esetben lesz hajlandó ajánlani a faktor cégeket!

 

Az alakulás pillanatától együttműködünk a Családbarát Ország Nonprofit Kft-vel, akikkel létrehoztuk a „Családbarát Márkakereskedés” programot. Giczy Árpád elnökségi tagunkat delegáltuk a szervezetbe, aki 2019 végéig, 90 kereskedés auditját végezte el! Ezzel az országos Családbarát Munkahely programon belül, az újautós szakma képviselőinek, a márkakereskedéseknek az aránya a legmagasabb! Ezúton is gratulálok a programban sikerrel résztvevő márkakereskedőknek és köszönöm Giczy Árpád kiváló munkáját!

Akik eddig még nem jelentkeztek az auditra, bátran tegyék azt meg, hiszen egy sikeres audittal csak nyerni lehet.

 

Hosszú évek után lezárult a GÉMOSZ – UNIQA per is. Ahogy azt korábbi Hírlevélben már megírtuk, a másodfokú határozat mindenben Szövetségünknek adott igazat!

Külön kiemelte: a GÉMOSZ – nak nemcsak lehetősége, hanem kötelezettsége a Márkakereskedéseknek joghátrányt okozó gazdasági szereplőkkel szembeni fellépés, a márkakereskedők érdekeinek védelme!

Ennek szellemében folytatjuk a munkát 2020-ban is.

Feladat pedig lesz, nem is kevés! Nagyon komoly átalakulás zajlik a szakmánkban, a gyártástól a vevőszolgálaton keresztül a kereskedelemig bezárólag.

Nyugat Európában közel felére kell csökkenteni a márkakereskedők számát ahhoz, hogy rentábilisan tudjanak működni az egyes hálózatok! A mi régiónk sem lehet kivétel ez alól. A jövedelmező működés a magyar márkakereskedések nagy részének is komoly kihívást jelent, ezért itt is változások várhatók. Nem kis fejfájást okoz, hogy sok országában, így nálunk is, egyre több gyártó adja el hálózatait privát importőrnek, ami lehet akár jobb is a jelenleginél, de azt is látni kell, hogy aki befektet, az előbb – utóbb pénzt akar keresni. Ez még hasznára is válhat a magyar kereskedőknek, de veszélyt is jelenthet a számukra.

Nem véletlen, hogy nyugat-európában megnőtt a márka szövetségek, a nemzeti szövetségek és persze a CECRA, az európai szövetség szerepe és jelentősége!

Az átalakulás konfliktusokkal jár, ahol egy, vagy akár több kereskedés ereje kevés lehet, de vannak olyan ügyek is, amelyek csak nemzeti, vagy nemzetközi szinten képviselhetők eredményesen!

 

2019-ben tovább nőtt a GÉMOSZ tagok és támogatók száma, amit ezúton is szeretnénk megköszönni. Sikeres volt az országjáró körút, ahol véleményeket és javalatokat kértünk a Családbarát programmal kapcsolatban, amelyeket képviselhettünk a tárgyalások során.

Bízom benne, hogy ez 2020-ban sem lesz másként. Ezért fogunk dolgozni, a GÉMOSZ elnöksége, Konkoly Eszter főtitkár és én magam is.

Tavasszal újra országjárásra indulunk, hogy további információkat adjunk és kapjunk a változásokról, a megoldandó feladatokról és az új helyzet adta lehetőségekről.

Az idei GÉMOSZ közgyűlést, Cseri József alelnök úr javaslatára, a Zalazone megtekintésével kötnénk össze, ahol a már hagyományos gálavacsora keretében adjuk át a szakmai Nívódíjakat is. A GÉMOSZ Nívódíj ma már nagy szakmai elismertségnek örvend, Balogh Árpád alelnök úr a fő szervezője és gazdája az eseménynek, kérlek aktív részvétellel segítsétek munkáját!

 

Jó egészséget, sikeres és eredményes 2020-as esztendőt kívánok Neked és a márkakereskedésekben dolgozó munkatársaknak.

 

Gablini Gábor

Elnök

 

 

 

 

 

 

A GÉMOSZ titkárság elérhetősége:

E-mail:  gemosz@gemosz.hu

Telefon: 06-30-9950-588

 

 

Hírlevél archívum

2020:

Hírlevél 2020 január

2019:

Hírlevél 2019. október

Hírlevél 2019. június

Hírlevél 2019 április

Hírlevél 2019. március

Hírlevél 2019 január

2018:

Hírlevél 2018 november

Hírlevél 2018 október

Hírlevél 2018 augusztus

Hírlevél 2018 július

Hírlevél 2018 áprilisi második szám

Hírlevél 2018. áprilisi első szám

Hírlevél 2018. március

Hírlevél 2018. februári második szám

Hírlevél 2018. februári első szám

Hírlevél 2018. január második szám

Hírlevél 2018. január első szám